TEKOAYHU ÁRA – DÍA DE LA AMISTAD

TEKOAYHU ÁRA – DÍA DE LA AMISTAD

Ohai: David Galeano Olivera

 Leer original (hacer clic) en: http://cafehistoria.ning.com/profiles/blogs/dia-de-la-amistad-tekoayhu

 

Ára 30 jasypokôi jave niko ojehecharamo TEKOAYHU ÁRA. Tekotevê ñanemandu’a Tekoayhu Arapygua Ñemongu’e’aty heñoihague omomba’eguasu ha omombaretevévo tekoayhu opavave tekove apytépe, ikatuhaĝuáicha oñemoherakuâve Py’aguapy Reko. Ko mba’e porâite ipotyjerákuri Pohânohára Ramón Artemio Bracho apytu’ûme, Puerto Pinasco, Paraguáy Retâme, ary 1958-pe Upe guive ojegueromandu’a Tekoayhu Ára ñane retâ ha ambue tetâme. El día 30 de julio se celebra el DÍA DE LA AMISTAD. Cabe recordar que la Cruzada Mundial de la Amistad fue creada para valorar y fortalecer la Amistad entre todos los Seres Humanos, fomentando de esa manera la Cultura de la Paz. Esta hermosa idea surgió del Doctor Ramón Artemio Bracho en Puerto Pinasco, República del Paraguay, en el año 1958. Desde entonces se recuerda el Día de la Amistad y se celebra en Paraguay y en otros países.

 

Mávapiko oimo’âta -he’i Pohânohára Ramón Artemio Bracho iñaranduka “Historia de la Cruzada Mundial de la Amistad”-pe- ohasamahague 51 ary upe ára 20 jasypoteî ary 1958-guare. Upérô niko arekókuri 33 arýnte ha aime javérô che mba’apohápe, Tasyo Instituto de Previsión Social-pe aimehápe avei Sâmbyhyhárarô; chemandu’ákuri oikova’ekue ambue ára pyhare, Puerto Pinasco-pe, añe’êrôguare yvyra árare. Upe jave ousapy’a che akâ ha che korasôme peteî porandu: mba’éichapiko Tekoayhu, ha’éva peteî temiandu neporâmbajepéva, ndorekomo’âi hi’ára, oîháicha sy ára, túva ára ha ramoiténte yvyra ára. Ahechakuaávo upe mba’e porâite, pya’e porâ asê aha amombe’u che rembirekope. Ha’e ohecharamóvo che remiandu, che añuâ, chemokyre’ỹ ha he’i chéve akóinte ajepytaso haĝua upe mba’e porâite rehehápe. Quien creyera -dice el Doctor Ramón Artemio Bracho en su libro “Historia de la Cruzada Mundial de la Amistad”- que ha transcurrido 51 años de aquel día 20 de junio del año 1958, cuando contaba con 33 floridos años, y encontrándome en el consultorio del Hospital del Instituto de Previsión Social donde hacía de Director, rememorando lo ocurrido la noche anterior cuando había disertado en el Club Social de Puerto Pinasco sobre el día del árbol, de repente se me vino a la mente y al corazón una pregunta: Cómo es posible que la Amistad siendo un sentimiento tan hermoso, no tenga su fecha de celebración, cuando recientemente se había celebrado el Día de la Madre, Día del Padre y últimamente el Día del Árbol. Y habiéndoseme parecido una idea extraordinaria, se la comuniqué de inmediato a mi señora esposa quien en emocionado abrazo me felicitó alentándome muchísimo.

Ary 1964-pe, Ministerio de Educación, Kuatiapyre 242 rupive, he’i 30 jaspypokôi ha’eha Tekoayhu Ára. Upe kuatiáre omboguapy héra J. Bernardino Gorostiaga ha’éva Tekombo’e Motenondehára upérô. En el año 1964 por Resolución Nº 242 del Ministerio de Educación, se dispuso el 30 de Julio como Día de la Amistad, Resolución firmada por el Ministro de Educación J. Bernardino Gorostiaga.

Tekoayhu Arapokôindy jehecharamo peteîha oikókuri 21 jasypokôi guive, ára 27 peve; ary 1958-pe. La primera celebración, con el nombre de semana de la Amistad, ocurrió del 21 al 27 de Julio de 1958.

Oĝuahêvo Tekoayhu Ára ñane retâme, temimbo’ekuéra oha’âjepi “angirû ñemi”. Ko ñembosaráipe, ojehaiva’erâ opavavéva réra kuatia’ípe ha oñemoinge peteî vosa’ípe; upéi, peteîteî onohêva’erâ upégui peteî kuatia’i ha oñongatuva’erâ omombe’u’ỹre máva rérapa onohê. Ipahápe, Tekoayhu Árape, peteîteî ohasava’erâ tenondépe, ohenói iñangirû ñemíme, ome’ê ichupe peteî jopói ha ohetû térâ oañuâ chupe. En el Paraguay, los estudiantes hacen el juego del ”amigo invisible”; que consiste en escribir en papelitos el nombre de cada uno. Posteriormente, cada alumno saca un papelito y lo guarda en secreto. Finalmente, en el Día de la Amistad, cada uno pasa al frente, llama a su amigo invisible, le entrega un regalo; y lo besa o abraza.

 

ooo000ooo

 

BIOGRAFÍA – RAMÓN ARTEMIO BRACHO – TEKOREMBIASA

Ramón Artemio Bracho heñoikuri Paraguáy Retâme, Táva Ky’ỹindýpe, ára 8 jasypa 1924-pe. Itúva héra Narciso Bracho ha isýkatu Teresa Jesús Arbo. Ramón Artemio Bracho nació en la República del Paraguay, en la cuidad de Quiindy, el día 8 de octubre de 1924.Hijo de Narciso Bracho y Teresa de Jesús Arbo.

Oñemoarandu’ypy itáva Ky’ỹindýpe; upéi, ouva’ekue Paraguaýpe ha oike Colegio Nacional de la Capital-pe. Oiko ichugui pohânohára ary 1951-pe, omohu’ârôguare iñemoarandu Pohânohára Mbo’ehaovusúpe, Táva Paraguaýpe. Realizó sus estudios primarios en su pueblo natal Quiindy; luego terminó su secundaria en el Colegio Nacional de la Capital. En el año 1951 egresó de la Facultad de Ciencias Médicas, de Asunción, con el título de médico.

Ary 1952-pe omendákuri Nélida Aquino-re, ha’éva avei pohânohára. Mokôive omba’apókuri 15 ary pukukue ñane retâ okaháre: Puerto Casado ha Puerto Pinasco-pe, omotenondehaguépe Dirección Sanitaria, IPS-pegua. 1971 guive 1998 peve omba’apókuri Ministerio de Defensa Nacional-pe, osêhaguégui Coronel ramo. En el año 1952 contrajo nupcias con la Dra. Nélida Aquino y juntos ejercieron la medicina durante 15 años en el Chaco Paraguayo: Puerto Casado y Puerto Pinasco; correspondió al Dr. Bracho ejercer la Dirección Sanitaria del Instituto de Previsión Social. Desde 1971 hasta 1998 ejerció como médico en el Ministerio de Defensa Nacional, de donde se retiró con el grado de Coronel.

Ára 20 jasypoteî 1958-pe, Puerto Pinasco-pe, omoheñôikuri Tekoayhu Arapygua Ñemongu’e’aty; ha upe mba’épe omoirû ichupe Víctor Alfonzo Rolón, Carlos Riva, Horacio Maymi, Orlando Troncóse ha Kurt Singer. El día 20 de junio de 1958, en Puerto Pinasco, fundó la Cruzada Mundial de la Amistad; en compañía de Víctor Alfonzo Rolón, Carlos Riva, Horacio Maymi, Orlando Troncóse y Don Kurt Singer.

 

ooo000ooo

 

CRUZADA PARAGUAYA LOGRA QUE LA ONU DECLARE EL DÍA DE LA AMISTAD

Publicado por Paraguay.com – 4 de mayo de 2011

Leer original (hacer clic) en: http://www.paraguay.com/espectaculos/cruzada-paraguaya-logra-que-la…

       La idea del Doctor Ramón Artemio Bracho, quien desde 1958 impulsa una cruzada desde Puerto Pinasco, llegó hasta la Organización de Naciones Unidas, que aprobó la creación del Día Internacional de la Amistad.

 

       “La Asamblea designó el 30 de julio como el Día Mundial de la Amistad e invitó a todos los Estados Miembros, las organizaciones integrantes de las Naciones Unidas, y otras organizaciones internacionales y regionales, así como la sociedad civil, a celebrar de manera apropiada, de conformidad con la cultura y otras circunstancias acordadas o las costumbres de sus comunidades locales, nacionales y regionales”, menciona parte de la resolución de la Asamblea General de la ONU.

 

Los 192 Estados miembros consensuaron y aprobaron el proyecto de Resolución impulsada por la delegación paraguaya.

 

La idea surgió en 1958 con la fundación en Puerto Pinasco, Chaco, de la “Cruzada Mundial de la Amistad”,  cuando el doctor Artemio Bracho se dio cuenta de que la amistad no tenía su día en el calendario.

 

“Es increíble lo que ha sucedido… Justo se nos presenta para hacer el obsequio más importante a nuestra patria en ocasión de sus 200 años de vida independiente”, declaró el doctor Bracho entrevistado por radio Uno.

 

La amistad en Paraguay, que ya adoptó el 30 de julio como su fecha para conmemorar con amigos y cercanos, ahora tiene un alcance mundial mediante la resolución de la ONU. “Es un grito valiente, heroico y generoso del pueblo de Puerto Pinasco, allá nació esta idea que hoy recorre el mundo”, dijo un emocionado Bracho.

 

ooo000ooo

 

ANGIRÛ

Ohai: David Galeano Olivera

 

Nameméi jajuhu, ndahetaivoi,

Ñaikotevêvo hese ñanemoirû

Upéva niko ñane angirû

Jejopyvai ha tyre’ÿ pópe ñaime jave

Ñamombe’usévo ñandepy’apýva térâ

Ñañandukasérô ñande vy’a

Jaheka pe máva ha

Hendive ñambohory ñane korasô

Nameméi jajuhu, ndahetaivoi,

Ñaikotevêvo hese ñanemoirû

Upéva niko ñane angirû

 

Imarangatu, hekove potî,

Ohecharamo ñane rembiasa

Oipysô ipo ha ñande popyhy

Upéva niko ñane angirû

Mba’asy vai ojehaitypórô ñande retére

Pirapiremi omyangekôi jave ñande rekove térâ

Mborayhu jei ojopejavérô ñane korasô

Jaheka pe máva oipysóva ipo

Ha maitei rorýpe ombohetia’éva ñande rekove.

Imarangatu, hekove potî,

Ohecharamo ñane rembiasa

Oipyso ipo ha ñande popyhy

Upéva niko ñane angirû.

 

(29 jasypokôi 1989)

 

ooo000ooo

 

AMIGO

De: Norma Galeano Núñez

 

Buenas noches Gran Amigo

En esta ocasión quisiera hablar contigo

Aunque no es muy seguido

Contigo me siento protegido

 

Solo escúchame fiel compañero

Que con esto me sentiré ligero

Empezaré de esta forma

Ya que no deseo seguir con la Norma

 

Te preguntarás a que me refiero

El porqué de tanto desespero,

Es que amo a mi terruño

Y no puedo defenderlo con mi puño

 

Vivimos en la hipocresía

Que hasta los de la burguesía

Fingen ser hombres decentes

Pero son peores que los delincuentes

 

Ayuda a nuestros hermanos mendigos

Que aquí solo encuentran enemigos

Que los desprecian por sus condiciones

Sin importar lo que llevan en sus corazones

 

Ayúdanos a soportar esta cruz

Que es signo de que imploramos tu luz,

Apóyanos Gran Amigo Jesús

 

Y… gracias por haberme escuchado

Porque ya me siento liberado…

 

Buenas noches.

 

ooo000ooo

 

TEKOAYHU

Ohai: David Galeano Olivera

I

Tekoayhu niko…

Peteî okê akóinte ojepe’áva ne renondépe

Peteî po ojepysóva nera’ârôvo

Peteî ma’ê nderechakuaáva

Peteî tesay omoirûva ne mba’embyasýpe

Peteî ñe’ê nembopy’arorýva

Peteî ñe’êpohýi ohendukáva ndéve nde rayhuhára oipotágui mba’e porâ ndéve ĝuarâ

II

Tekoayhu niko…

Peteî añuâ omboguéva py’aro

Peteî jejuhu nemyenyhêva vy’águi

Peteî mba’eme’ê reha’ârô’ỹre ñembohovái

Peteî mba’eme’ê reikuaa’ỹre mba’éichapa ojehepyme’êta ndéve

Peteî yro’ysâ ryru oñembohasáva ndéve nde’yuhéi jave

Peteî purahéi rehendusévajepi ne año jave

III

Tekoayhu niko…

Pe tapicha ñe’ê he’íva ndéve “ápe aime roipytyvô haĝua”

Pe ñe’ê tetia’e he’íva “epu’â ha eñepyrûjey”

Pe yvytu kangy omokunu’ûva nde rete ha nemoñanduporâva

Pe py’aguapy reñandúva oñeme’ê jave ndéve peteî mba’e ha ojejerure’ỹre mba’e hekovia

Pe vy’apavê opokóva ne ángare ha oñandukáva ndéve Ñande Ru pytyvô nesâmbyhy aja tape porâ ha ipotîvare

ooo000ooo

 

¡VY’APAVÊ JO’AJO’A OPAVAVÉPE TEKOAYHU ÁRARE – MUCHAS FELICIDADES A TODOS POR EL DÍA DE LA AMISTAD!

 

ooo000ooo

 

1.- Rehechasérô DR. RAMÓN ARTEMIO BRACHO-pe oñe’êrô ko mba’eguasuetére, CANAL 13 rupive; ehesakutu ko’ápe: http://www.youtube.com/watch?v=dehriL2T5oM&feature=player_embedded

ooo000ooo

 

2.- Rehenduérô “Amigo” opurahéiva “Enanitos Verdes”; ehesakutu ko’ápe: http://www.youtube.com/watch?v=TprnF-4jCs0&feature=related

ooo000ooo

 

3.- Rehenduérô “Amigo” opurahéiva Roberto Carlos; ehesakutu ko’ápe: http://www.youtube.com/watch?v=oWWQYkzwrx0&feature=related

ooo000ooo

 

4.- Rehenduérô “Un millón de amigos” opurahéiva Roberto Carlos; ehesakutu ko’ápe: http://www.youtube.com/watch?v=hvpBQcrU9gk&feature=related

ooo000ooo

 

5.- Rehechasérô DR. RAMÓN ARTEMIO BRACHO ha DR. DAVID CAPARELLI-pe oñe’ê jave CANAL 9 rupive (29-07-2011); ehesakutu ko’ápe: http://www.youtube.com/user/DavidGaleanoOlivera?feature=mhee

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s